Selasa, 24 Februari 2009

Hamas, Fatah wajar rebut peluang berdamai

SUASANA politik di Israel kini tidak menentu apabila tidak ada mana-mana parti politik utama di negara itu mencatat kemenangan mutlak pada pilihan raya negara itu pada 10 Februari lalu.

Parti Likud pimpinan Benjamin Netanyahu yang diberi mandat membentuk kerajaan oleh Presiden Israel, Shimon Peres kini bekerja keras untuk membentuk kerajaan campuran melibatkan pemimpin-pemimpin parti utama termasuk pemimpin Parti Kadima, Tzipi Livni yang enggan menyertai kerajaannya.

Pada masa yang sama, rantau itu, terus mencuri perhatian dunia dengan usaha Mesir untuk mendamaikan Hamas dan Fatah - dua puak dalam Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) yang bertelagah.

Mesir yang kecewa dengan sikap Israel menggagalkan usahanya untuk membawa Hamas dan rejim Zionis Israel itu bersetuju dengan pelaksanaan gencatan senjata berpanjangan di Genting Gaza, kini beralih tumpuan untuk mendamaikan Hamas dan Fatah.

Keputusan Kabinet Israel itu, sekali gus memberi tamparan hebat kepada usaha Mesir untuk membawa Palestin dan Israel menyambung semula proses rundingan damai yang sudah lama terbantut.

Kegagalan itu berpunca daripada sikap, Israel pada saat-saat akhir mengubah pendirian memasukkan syarat penyerahan askarnya Gilad Shalit yang ditahan oleh pejuang Hamas sejak tahun 2006 sebagai syarat baru bagi mewujudkan gencatan senjata berpanjangan di Gaza.

Mesir kini nampak bersungguh-sungguh berusaha mendamaikan kedua-dua puak dalam PLO itu. Hamas dan Fatah dijadual bertemu di Kaherah pada minggu ini bagi meneruskan rundingan damai antara mereka ke arah membentuk kerajaan perpaduan Palestin.

Selain Mesir, Syria yang merupakan sekutu kuat Hamas turut menunjukkan kesediaan untuk memainkan peranan bagi memujuk Hamas supaya bersedia berdamai dan membentuk kerajaan perpaduan Palestin.

Malahan beberapa pemimpin Hamas, terutama pemimpin utamanya Khaled Meshaal kini berada dalam buangan di Damsyik.

Dalam situasi politik Israel yang masih kabur dengan Netanyahu sedang berusaha keras untuk membentuk kerajaan campuran yang kukuh dan meluas melibatkan parti-parti penting, usaha Mesir dan Syria juga dilihat sangat penting bagi mendamaikan kedua-dua puak pejuang Palestin itu.

Pertamanya, bagi membolehkan pejuang Palestin bersatu berdepan dengan sebarang serangan baru dan tindakan provokasi yang bakal dicetuskan oleh kerajaan baru pimpinan Netanyahu.

Duta Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) ke Asia Barat, Robert Serry baru-baru ini memberi amaran keganasan boleh meletus semula dengan lebih dahsyat di Genting Gaza kecuali gencatan senjata berpanjangan diwujudkan antara Israel dan Palestin.

Keduanya, bagi membolehkan proses rundingan damai Israel-Palestin disambung semula dengan penduduk Palestin mempunyai wakil yang diterima oleh semua puak dalam PLO.

Dalam situasi ini, Hamas dan Fatah harus merebut peluang tersebut untuk berdamai ketika Israel, terutama Netanyahu sedang sibuk mengusahakan pembentukan kerajaan campuran yang stabil dan meluas.

Tiada ulasan: