Selasa, 4 November 2008

Zaid perlu minta maaf

Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim perlu meminta maaf kerana mengeluarkan kenyataan mengenai ketuanan Melayu yang keterlaluan, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar.

Beliau berkata, permohonan maaf itu adalah perlu kerana Zaid telah membangkitkan isu yang membawa banyak masalah kepada pelbagai pihak.

''Yang eloknya kepada bangsanya, dia mintalah maaf dan nyatakan bahawa beliau tidak bermaksud begitu.

''Katakan bahawa itu bukan tujuan beliau untuk melukai atau menyentuh perasaan orang Melayu," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Baru-baru ini, Zaid mendakwa, konsep ketuanan Melayu adalah satu kegagalan yang membawa keburukan kepada kaum itu.

Malah beliau menyifatkan konsep itu juga menyebabkan berlaku pembaziran sumber, tenaga dan masa yang penting dalam menangani isu sebenar negara.

Mengulas lanjut, Syed Hamid berkata, walaupun Zaid mempunyai kebebasan untuk bersuara, namun kenyataan yang dikeluarkan itu tidak harus melukai orang Melayu.

''Apabila kita mula bercakap mengenai perkara-perkara belakang, kita akan bangkitkan isu-isu yang membawa banyak masalah.

''Kalau anda cakap tentang konsep ketuanan Melayu merugikan orang Melayu, Zaid sebelum ini pun beruntung kerana jadi Melayu," katanya.

****Hai...menteri sama menteri pun nak bergaduh ke.....dah la sama parti.....


Tiada ulasan: