Rabu, 31 Disember 2008

ujian pertama pengerusi baru SPR

Pengerusi baru Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Yusuf, yang memulakan perkhidmatannya hari ini, akan turun padang bagi merasai sendiri persaingan sengit PAS-BN dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu seminggu lagi.

"Ini ujian pertama dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu dan juga (mahu mencari) pengalaman sebagai pengerusi SPR yang baru," katanya.

spr chairman abdul azizBeliau (keluar dari kereta) bercakap kepada media lebih kurang 10 minit ketika disambut oleh timbalan pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar (kanan sekali) dan setiausaha barunya Datuk Ngah Senik di lobi pejabat suruhanjaya itu kira-kira 10 pagi.

Persediaan pilihanraya kecil itu berjalan lancar dan beliau akan meneliti secara lebih terperinci, katanya.

"Penamaan calon pada 6 Januari. Semuanya telah disiapkan, (termasuk) tempat penamaan calon, tempat pengundian, (dan) tempat pengiraan.

"Dan kita juga akan lihat lebih terperinci (persediaan untuk pilihanraya itu). Yang mana boleh diperbaiki lagi, kita perbaiki," tambahnya.

Abdul Aziz juga berkata, SPR akan bekerjasama dengan polis bagi memastikan keselamatan sepanjang kempen tersebut, sehingga 17 Januari ini.

Diminta mengulas dakwaaan bahawa daftar pemilih yang disediakan dalam pilihanraya kecil itu tidak bersih, Abdul Aziz berkata:

"Macam basuh baju juga. Bukan bersih semua sekali gus. Prosesnya berterusan."

Bagaimanapun, tambah beliau, penyelarasan dengan agensi kerajaan berkaitan seperti Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) amat penting dalam proses penyediaan daftar itu.

spr chairman abdul aziz 311208 1Bekas ketua setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) berkata semasa berkhidmat di kementerian berkenaan, beliau telah pun meminta jabatan itu membersihkan data-data mereka.

"Mereka (pengundi) yang berumur 150 dan ke atas, takkanlah hidup lagi," katanya.

Perkara itu turut ditegaskan oleh Wan Ahmad.

"Kalau jabatan berwajib (JPN) tidak bersih data mereka (melibatkan orang) yang meninggal dunia... SPR hanya agensi yang menggunakannya," tambahnya.

Mengulas cadangan pendaftaran pengundi secara automatik mereka yang cukup umur 21 tahun, Abdul Aziz hanya menjawab ringkas:

"Itu isu yang lainlah. Kita kajilah (cadangan itu). Bila dah diwajibkan, hendak kuatkuasakan pula. Bukan senang hendak kuatkuasakan."

Cadangan itu dikemukakan oleh bekas pengerusi Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman, Jun 2001.

Abdul Aziz berikrar meneruskan kerja-kerja bekas pengerusi itu yang disifatkannya "cemerlang".

Jika perlu, tambahnya, insitusi itu akan diperkemaskan.

Dalam masa terdekat ini, Abdul Aziz akan mengadakan perbincangan terperinci dengan pegawai-pegawai SPR bagi memahami perjalanan dan situasi suruhanjaya itu.

Tiada ulasan: