Rabu, 15 Oktober 2008

Minyak Turun Harga Barang Naik lagi


Kerajaan semalam mengumumkan penurunan kali ketiga harga runcit petrol dan diesel antara 10 sen hingga 20 sen seliter, berkuat kuasa hari ini (15/10/2008)

Harga petrol RON97 dikurangkan 15 sen seliter daripada RM2.45 kepada RM2.30, petrol RON92 turun 10 sen seliter daripada RM2.30 kepada RM2.20, manakala diesel sebanyak 20 sen seliter daripada RM2.40 kepada RM2.20.

1.Semua akhbar perdana menyiarkan tajuk minyak turun di muka depan. Biasalah apabila miyak turun maka pemimpin kerajaan mengatakan ini adalah rasa perihatin kerajaan terhadap rakyat. Waktu menaikan harga minyak ini adalah fenomena dunia dan harga global

2. Masalah yang berlaku ialah minyak turun, harga barang tidak turun. Kalau tidak percaya pergilah ke pasar untuk memberli barang keperluan harian seperti ikan, sayur, kelapa. Harga ikan seperti ikan kembung, ikan selar kuning dulu boleh dapat dalam harga RM6 hingga RM7 sekilo sekarang sudah mencecah sampai RM10-RM12. Ini saya sebut ikan orang rakyat biasa makan. Bukan bapa menteri dan makan.

3. Pemimpin Umno mana dia ambil peduli berapa harga barang keperluan rakyat. Mereka tidak kisah kerana mereka wang banyak. Cuba tanya Pak lah, Datuk Najib, Khairi dan Mukhriz berapa harga sebiji kelapa dia tidak tahu. Mereka tidak kisah. Mereka perlu ambil tahu berapa harga orang itu.

4.Sekarang mereka berebut jawatan dalam semua peringkat dalam Umno. Mana ada agenda kempen mereka untuk angkat ekonomi rakyat dan hedak membela rakyat yang dilanda kesempitan hidup. Mana ada agenda untuk pastikan ekonomi rakyat cukup selesa, perumahan rakyat terbela, jauh sekalilah hendak bincang bab masa depan agama. Yang ada ialah agenda peribadi untuk aku pula berkuasa dan diganti pula dengan kroni aku pula. Kalau kita harap pemimpin yang bertanding samada proksi Pak Lah ke atau proksi Dr. Mahathir ke atau proksi Datuk Najib ke supaya membincang soal kehidupan rakyat ini adalah harapan yang silap. Kalau mengharapkan mereka hendak bincang masalah ini tunggu ikan keli tumbuh sisik

4. Kesilapan yang berlaku ialah kerana kerajaan telah menaikkan harga minyak secara tergesa-gesa, sehingga meningkat bahan api untuk kos pengangkutan dan sebagainya. Maka atas alasan ini peniaga menaikkan harga barang. Mana pergi bijak pandai pemimpin Umno/BN kononnya merekalah yang bijak boleh membahagiakan rakyat. Kenapa mereka tergesa-gesa menaikkan harga minyak dahulu, tidak ada idea lain ke selain daripada menaikkan harga minyak. Sekarang minyak turun barang tidak mahu turun.

5. Biasalah harga barang apabila naik dia tidak turun dah. Macam umur manusia kalau umur 50 tahun dia tidak turun balik ke 45 tahun walaupun makan jamu dan awet muda. Contohnya pada 10/10/ 2008 Dato� Noh Omar umumkan bahawa kadar surcaj 30% tambang bas yang dibenarkan pada musim raya aidil fitri kekal, walaupun pada mula ia hanya untuk tempoh hari raya sahaja. Ini satu lagi projek tradisi menindas rakyat. Cuba bayangkan tambang bas daripada Alor Setar dulu RM30 sudah naik RM39. Menteri tidak ada masalah semua orang bayar.

6. Kita tidak pernah dengar apa plan tindakan secara berkesan sehingga rakyat terasa dengan tindakan kerajaan ini untuk memastikan harga barang keperluan rakyat biasa terbela. Kita juga tidak pernah dengar mesyuarat agung Umno bergaduh kerana idea untuk membela rakyat bawahan dan meningkat taraf hidup rakyat.

>>>harakah

Tiada ulasan: