Khamis, 30 Oktober 2008

Muhyiddin, Mukhriz belum selamat

Jumlah pencalonan yang diterima calon-calon yang bertanding jawatan tinggi Umno tidak semestinya menjamin kemenangan mereka dalam pemilihan Mac depan, demikian menurut beberapa ahli akademik tempatan hari ini.

Menurut mereka, ini kerana jumlah pencalonan daripada bahagian tidak menggambarkan sokongan sebenar para perwakilan kepada mereka yang bakal bertanding itu.

bm version umno nomination 2009 update on 11 50 am 28th october 2008 281008Keadaan ini bermakna Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Hishamuddin Hussein dan Datuk Mukhriz Mahathir yang masing-masing mendapat pencalonan terbanyak bagi jawatan timbalan presiden, naib presiden dan ketua Pemuda, tidak semestinya akan menang dalam pemilihan itu nanti.

Sebaliknya, menurut ahli-ahli akademik yang dihubungi Malaysiakini, penentuan sebenar ialah pada hari pemilihan kelak.

Pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Agus Mohd Yusof berkata, calon yang bertanding mempunyai peluang yang terbuka untuk menang.

"Baik jawatan timbalan presiden Umno, naib presiden mahupun ketua Pemuda akan mendapat peluang yang seimbang untuk menang.

"Di perhimpunan agung nanti, perwakilan akan melihat gagasan dan agenda yang akan dibawa oleh calon-calon berkenaan.

Dekat dengan ahli


"Faktor peribadi calon akan diperhitungkan sebelum mereka membuat pilihan pada perhimpunan agung kelak.

"Ini bermakna mereka yang lebih dekat dengan ahli dan penyokong Umno akan mudah dipilih dalam pemilihan kelak," katanya.

Beliau berkata, peluang dua calon timbalan presiden Umno, Tan Sri Muhammad Muhd Taib dan Datuk Seri Mohd Ali Rustam, sama cerah sebagaimana calon pilihan Muhyiddin.

"Begitu juga dengan jawatan ketua Pemuda Umno. Mungkin orang tidak percaya peluang Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo dan Khairy Jamaluddin lebih baik dari Datuk Mukhriz Mahathir," katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kedudukan pencalonan yang diperolehi dalam perhimpunan agung Umno kali ini.

Datuk Seri Mohd Najib Razak yang bertanding jawatan presiden Umno telah mendapat 105 pencalonan manakala pencabarnya Tengku Razaleigh Hamzah belum mendapat sebarang pencalonan.

umno general assembly taib muhyiddin rustamManakala bagi jawatan timbalan presiden pula, Muhyiddin mendapat 65 pencalonan, Mohd Ali (23) dan Muhd Taib (17).

Bagi naib presiden pula Hishammuddin mendapat 85 pencalonan, Datuk Dr Ahmad Zahid Hamidi (62), Datuk Shafie Apdal (46), Datuk Khaled Nordin (50), Datuk Syed Hamid Albar (22), Datuk Rais Yatim (9), Tan Sri Isa Samad (8), Datuk Jamaluddin Jarjis (6), Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik (8), Datuk Shahidan Kassim (6), Datuk Mohamad Hassan (3), Datuk Musa Aman (2), Datuk Mohd Ali Rustam (1) dan Tan Sri Annuar Musa (1).

Menurut Agus lagi, pencalonan yang dibuat bahagian tidak boleh dijadikan ukuran kerana perwakilan bahagian hanya menurut sahaja kehendak ketua bahagian.

Katanya, politik Malaysia ialah sama dengan politik dikir barat, iaitu apabila ketua memilih, semua orang akan menyokong.

Perwakilan bebas memilih

Sementara itu, Prof Mustaffa Ismail dari Universiti Utara Malaysia (UUM) pula berkata, kuasa untuk memilih jawatan uama parti dibuat oleh perwakilan di peringkat pusat dan bukannya oleh bahagian.

"Perwakilan tersebut tidak terikat dengan kehendak bahagian dan ini bermakna mereka bebas memilih.

"Apa yang dicalonkan oleh bahagian tidak bermakna mereka akan mematuhinya. Oleh kerana itu sukar meramalkan pemenangnya," katanya.

umno youth 2009 leaders khir toyo khairy jamaluddin and mukhriz mahathirProf Mustaffa berkata, politik wang akan menjadi semakin berleluasa selepas tempoh mesyuarat bahagian berakhir pada 9 november depan.

Katanya, ketika itulah calon-calon yang mendapat pencalonan yang sedi, akan berusaha untuk mendapatkan sokongan menjelang perhimpunan agung Umno.

Seorang lagi pensyarah UKM, Nik Anuar Nik Mahmud berkata, beliau tidak percaya apa yang berlaku di peringkat bahagian sekarang, memberi gambaran sebenar apa yang akan berlaku pada hari perhimpunan agung nanti.

Katanya, apa yang berlaku sekarang ialah perwakilan bahagian hanya mahu memberi undi kepada calon supaya yang bertanding.

"Pertandingan kali ini sangat terbuka, semua orang boleh menang. Boleh jadi yang dapat pencalonan nombor tiga, akan menang," katanya lagi.

Tiada ulasan: