Rabu, 22 Oktober 2008

Umno sanggup tindas bangsa sendiri-AJK PAS Pusat

Ahli jawatankuasa PAS Pusat, Mazlan Aliman membidas pemimpin Umno kerana sering menyalahkan bangsa lain atas kegagalan orang Melayu.

Katanya, Umno yang memperjungkan Melayu dan memerintah negara sejak 50 tahun lalu adalah pihak yang bertanggungjawab terhadap kegagalan orang Melayu kerana mereka yang merancang, mereka juga yang melaksanakan segala perancangan.

"Mereka yang memerintah, mereka yang merancang dan mereka juga yang melaksanakan segala perangcangan kenapa apabila gagal mereka cuba menyalahkan kaun lain dengan menghunus keris dna sebaginya, katanya ketika berucap pada majlis Adilfitri di Mengkarak baru-baru ini.

Menurutnya, pemimpin Umno hari ini semakin hilang kewarasan apabila sanggup menindas bangsa sendiri sebagaimana terbukti di Johor dan Selangor satu waktu dulu dengan merobohkan rumah orang Melayu yang juga ahli dan penyokong Umno sendiri.

Mazlan mendakwa, Johor yang didakwa kaya tetapi sebenarnya tidak mempunyai wang maka jalan untuk mendapatkan wang segera ialah dengan meluluskan tanah kepada pemaju manakala tanah yang diluluskan itu adalah tanah yang telah didiami penduduk sejak 20 atau 30 tahun lalu. Para pemimpin Umno adalah diantara yang menjadi pengarah kepada syarikat pemaju berkenaan.

"Itulah fenomena yang berlaku di kampung baru Pletong Tengah baru-baru ini, apabila rumah-rumah penduduk dirobohkan oleh pemaju dengan bantuan pihak berkuasa seperti polis dan sebagainya, kata Mazlan.

Katanya, kerajaan terdesak untuk mendapatkan wang dan kampung-kampung Melayu akan menjadi mangsa.

Menurut Mazlan beliau tidak membangkitkan isu perkauman tetapi yakin Kerajaan Umno BN tidak akan berani mengusik apatah lagi meroboh rumah kaum Cina kerana mereka mempunyai kesedaran politik lebih baik berbanding kaum Melayu.

"Saya tidak membangkitkan isu perkauman dalam hal ini tetapi pemimpin Umno-BN tidak akan berani menyentuh perkampungan Cina, kerana kaum Cina mempunyai kesedaran politik lebih tinggi dan berani membuat perubahan politik berbanding orang Melayu yang merupakan menyokong 'tegar' Umno," ujarnya.

Mazlan yakin selepas tregedi di Kampung Baru Pletong Tengah itu, banyak lagi kampung kampung Melayu yang tidak mempunyai status seumpamanya di Johor akan menjadi mangsa kerakusan pemaju yang bersengkonkol dengan pemimpin Umno.

Tiada ulasan: